Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Integrasi Tarbawi

Integrasi Tarbawi

Friday, 18 February 2011

Niat saya baik.. Cukup ke..?

oleh: Abu Abdillah

Ramai orang ingin berbuat baik. Peniaga, orang politik, rakyat biasa, orang miskin, orang kaya, dan sesiapa sahaja yang muslim waima kafir sekali pun. Namun begitu di sana terdapat hadith Nabi sallAllahu’alayhiwasallam yang sangat penting dalam perkara ini, sehingga ramai ulama’ meletakkan hadith ini sebagai antara dasar atau usul Islam.

Tentu kita semua pernah mendengar kata-kata ‘matlamat tidak menghalalkan cara’ atau dalam bahasa Arabnya ‘الغاية لا تبرر الوسيلة’. Kaedah ini bermaksud walau bagaimana baik sekali pun matlamat sesorang itu namun jika dia berbuat kesalahan maka perbuatan dia tetap salah. Seumpama Robin Hood yang mencuri untuk disedekahkan kepada orang miskin.


Berpaksikan inilah Nabi sallAllahu’alayhiwasallam juga menyebut,
من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد - رواه البخاري ومسلم
“Sesiapa yang membuat perkara baru dalam urusan kami ini apa yang bukan darinya maka dia tertolak.” (al Bukhari dan Muslim)

Disebabkan kepentingan hadith ini, al Imam an Nawawi as Shafie menjadikan hadith ini hadith kelima dalam Hadith 40 karangannya. Kepentingan hadith ini jelas kerana hadith ini menunjukkan antara dasar Islam iaitu setiap amalan dalam urusan kami, yang bemaksud agama kami berdasarkan riwayat yang lain, haruslah mengikut apa yang telah diajarkan dalam al Qur’an dan as Sunnah.

Syarat penerimaan amal seperti yang disebutkan dalam perbincangan hadith ‘إنما الأعمال بالنيات’ atau “setiap amalan itu bergantung kepada niatnya” ialah pertama, ikhlas kerana Allah jalla wa’ala dan kedua, mengikut apa yang diajarkan oleh al Qur’an dan as Sunnah.

Sibukkan dengan Kreatif dalam Urusan Dunia


Allah subhanahu wa ta’ala menyebutkan,
مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ
“Allah tidak menjadikan seorang lelaki itu mempunyai dua jantung dalam badannya.”
Ayat ini memberi pemahaman kepada kita semua bahawa seorang manusia itu tidak mampu fokus dua kerja dalam satu masa. Jika dia melakukan dua kerja sekaligus, tentu salah satu atau keduanya tidak dapat dibuat sehabis baik.

Begitu juga dalam penggunaan kreativiti akal. Sekiranya kita sibuk dalam kreatif urusan agama maka akal itu tidak dapat lagi difokuskan dalam urusan dunia. Begitu juga sebaliknya. Hasil inilah kita dapat lihat generasi Islam terdahulu sangat cemerlang dalam dunianya dan mempelopori banyak ilmu-ilmu duniawi seperti geografi seperti al Idrisi, perubatan seperti Ibnu Sina, hatta orang-orang Ansar sendiri pandai dalam mengkacukkan benih-benih pokok untuk mendapat hasil yang lebih berkualiti.

Rasulullah sallAllahu’alayhiwasallam memberitahu mereka,
أنتم أعلم بأمر دنياكم - رواه مسلم
“Kamu lebih mengetahui dalam urusan dunia kamu.” (Muslim)

Jangan bimbang sekiranya kita beramal mengikut apa yang diajar oleh Allah subhanahu wa ta’ala dan Rasul-Nya sallAllahu’alayhiwasallam, kerana keduanya menjamin syarat maqbul di sisi Allah jalla wa’ala, bahkan sekira kita mengikut sepenuhnya sekadar mampu, kita insha Allah mendapat darjat yang tinggi di shurga Allah ta’ala kelak. WAllahu a’lam.

No comments:

Post a Comment