Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Integrasi Tarbawi

Integrasi Tarbawi

Monday, 14 February 2011

Asy-Syeikh Said Hawwa

1935 – 1989

Oleh: Abu Malik



Nama sebenar beliau ialah Said bin Muhamad Dib Hawwa, dilahirkan di Bandar Hammah, Syria pada tahun 1935. Ibunya meninggal dunia ketika beliau berumur 2 tahun. Dibesarkan di pangkuan neneknya. Ayah beliau merupakan seorang mujahid yang berani, menentang Perancis.


Ketika zaman mudanya, berkembang pesat pemikiran Nasionalisme, Sosialisme, Ba’ats dan Ikhwan Muslimin. Pada tahun 1952, beliau menyertai Ikhwan Muslimin kekita beliau masih berada di peringkat sekolah menengah.


Pernah berguru dengan beberapa orang sheikh Syria. Antaranya ialah Syeikh Muhammad Al-Hamid, Syeikh Muhammad Al-Hasyimi, Musthafa As-Siba’i, Musthafa Az-Zarga, Fauzi Faidhullah dan lain2.


Mendapat kelulusan dari Universiti Syria pada tahun 1961 dan mengikuti latihan tentera (macam PLKN). Berumah tangga pada tahun 1964 dan dikurniakan 4 orang cahaya mata.


Beliau seorang pembaca yang baik. Katanya dalam kitabnya Hazihi Tajribati :

“ Purata pembacaanku adalah 60 mukasurat dalam masa 1 jam. “


Beliau seorang sangat aktif berdakwah. Pernah memberi kuliah atau pengajian di Syria, Arab Saudi, Kuwait, Emirates, Iraq, Jordan, Mesir, Qatar, Pakistan, Amerika dan Jerman. Menyertai demonstrasi menentang Undang-undang Syria tahun 1973 dan dipenjarakan selama 5 tahun. Mengarang kitab Al-Asas Fit Tafsir (12 jilid) dan beberapa kitab dakwah di dalam penjara.


Beliau mengarang buku-buku berkaitan dakwah dan harakah yang sangat diminati generasi muda. Antara karangan atau buku tulisan beliau : Allahu Jalla Jalaluh, Al-Islam, Tarbiyatuna Ruhiyyah, Mustakhlas Fi Tazkiyatul Anfus, Jundullah Thaqafan wa Akhlaqan dan lain-lain.


Pada 1987, beliau terkena stroke sehingga sebahagian tubuhnya lumpuh ditambah dengan penyakit lain seperti kencing manis, darah tinggi dll. Kesannya beliau terpaksa berada jauh dari masyarakat dan dimasukkan ke hospital. Menghembuskan nafas terakhirnya tanggal 9 Mac 1989 di Hospital Islam di Amman, Jordan.


Perjalanan dan pengembaraan beliau menyebarkan dakwah sangat luas. Melebihi 10 buah negara. Semoga Allah merahmati dan memberi ganjaran seribu kebaikan atas jasa beliau terhadap Islam dan kaum muslimin.


No comments:

Post a Comment