Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Integrasi Tarbawi

Integrasi Tarbawi

Monday, 27 July 2009

الفترة بعد المجاهدة من فساد الأبتداء (Lemah semangat selepas bermujahadah hasil daripada permulaan yang buruk)



Dalam kehidupan manusia seharian, terdapat berbagai cabaran dan rintangan yang mengelilingi di sekitarnya pada setiap saat dan detik perlu dilalui. “Nak tak nak” kita semua mesti menempuhinya dalam perbagai bentuk dan keadaan. Bak kata pepatah “Berani hidup bererti berani menempuh segala rintangan”

Bagi memastikan segala cabaran atau ujian yang bakal dihadapi berjaya diatasi dan dikawal, manusia semestinya memiliki semangat (Mujahadah) atau usaha yang digunakan secara maksimum dan berterusan. Namun dalam waktu kita bersemangat terdapat juga kisah-kisah tragis yang sering kita lihat dan dengar yang kadang-kala terjadi pada diri sendiri atau pada orang lain. Sebagai satu contoh, dalam waktu yang seketika , kita pernah berasa begitu bersemangat melakukan sesuatu pekerjaan. Selalunya pada permulaan sesuatu pekerjaan atau amalan. Sebagai contoh kita melihat Si A pada permulaannya bergitu bersemangat menghafal Al-quran, belajar, atau mengulangkaji pelajaran setiap pagi dan petang. Malangnya dalam beberapa bulan, minggu, atau beberapa hari sahaja setiap rutin yang selalu dilakukan oleh Si A ditinggalkan begitu saja bahkan diganti dengan rutin yang sebaliknya seperti membuang masa, bersembang kosong, atau tidak melakukan apa-apa. Setiap hari yang dilaluinya menjadi tawar dan tidak berguna berbeza daripada waktu dipermulaannya.

Fenomena diatas merupakan fenomena yang seringkali terjadi dalam kehidupann manusia baik dalam keadaan sedar atau tidak. Ia bukan hanya terjadi pada golongan pelajar saja, bahkan sering juga terjadi pada pekerja-pekerja yang bekerja dalam segenap sektor pekerjaan. Fenomena Futur ( lemah semangat ) selepas berusaha merupakan satu fenomena yang telah lama dibincangkan oleh para ulama’ du’at sehingga terungkaplah dari mereka satu kata-kata yang singkat, indah lagi bermakna iaitu :

الفترة بعد المجاهدة من فساد الأبتداء
(Lemah semangat selepas bermujahadah hasil daripada permulaan yang buruk)

Sudah menjadi satu sunnah, bahawa sesiapa yang bemula dengan permulaan yang buruk, akan menjadi lemah semangat pada pertengahannya. Maksud dengan permulaan disini ialah niat, niat yang menjadi asas atau tunjang kepada segala harakah (pergerakan) dalam kehidupan. Niat yang baik akan memberi natijah atau impak yang positif pada pengamalnya. Seseorang yang ikhlas dalam melakukan sesuatu amalan kerana Allah tidak akan terkesan dengan segala rintangan atau anasir-anasir yang datang menganggunya ditengah perjalanan malah akan tetap terus thsabat dalam melakukannya.

Sebaliknya, niat yang buruk akan memberi kesan yang sebaliknya. Pada permulaannya dilihat memang begitu bersemangat dalam melakukan sesuatu perkara, malangnya ketetapan telah menetapkan bahawa segala niat yang diniatkan kepada selain Allah akan terbantut di pertengahan perjalanannya malah akan hancur segala harapannya serta mengundang kemurkaan Allah S.W.T.

ما كان لله دام واتصل **** و ما كان لغير الله انقطع وانفصل
((Setiap perkara yang dilakukan kerana Allah, akan berterusan dan bersambungan , manakala setiap perkara yang dilakukan bukan kerana Allah akan terputus dan tercerai))


وقدمنا إلى ما عملوا من عمل فجعلناه هباء منثورا

((Dan kami hadapi segala amal yang mereka kerjakan, lalu kami jadikan amal itu (bagaikan) debu yang berterbangan.))

Inilah neraca atau kayu pengukur bagi melihat keikhlasan seseorang itu dalam melakukan sesuatu urusan.sekiranya kita ikhlas dalam melakukan sesuatu amalan, insyaAllah Allah akan mengurniakan kesabaran dan ketetapan hati dalam melakukannya Kepada para pembaca yang budiman, sekarang adalah waktu untuk kita beramal, jangan tunggu-tunggu lagi, berfikirlah sebelum melakukan sesuatu perkara dan sertakan niat yang ikhlas sebelum melakukan sesuatu amalan. Sentiasalah bermuhasabah selepas melakukan sesuatu perkara serta serulah manusia untuk kembali kepada Allah dan kembali menjadikan Islam sebagai cara hidup yang syumul. Ingatlah sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertakwa dan orang-orang yang berbuat kebaikan dan sesungguhnya Allah tidak akan mensia-siakan amalan hambanya yang Muhsinin (ikhlas).




- Abu Muslim -




No comments:

Post a Comment