Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Integrasi Tarbawi

Integrasi Tarbawi

Thursday, 27 May 2010

Surah an-Naml


طس تِلْكَ آَيَاتُ الْقُرْآَنِ وَكِتَابٍ مُبِينٍ (1) هُدًى وَبُشْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ (2) الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ بِالْآَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ (3) إِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآَخِرَةِ زَيَّنَّا لَهُمْ أَعْمَالَهُمْ فَهُمْ يَعْمَهُونَ (4) أُولَئِكَ الَّذِينَ لَهُمْ سُوءُ الْعَذَابِ وَهُمْ فِي الْآَخِرَةِ هُمُ الْأَخْسَرُونَ (5) وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآَنَ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ (6

Surah ini adalah surah Makkiah. Pada permulaan surah ini menceritakan tiga perkara penting. Pertama, mengenai fungsi dan peranan al-Qur’an yang menjadi petunjuk jalan menuju ke syurga dan sebagai berita gembira mengenai ganjaran pahala amalan yang soleh kepada golongan beriman.


Kedua, surah ini menceritakan tentang orang yang mendapat manfaat daripada al-Qur’an hanyalah orang yang beramal dan beriman, seperti mendirikan solat, menunaikan zakat, dan beriman dengan hari Akhirat.

Manakala orang yang tidak mendapat apa-apa daripada al-Qur’an pula ialah mereka yang tidak beriman dengan hari Akhirat, dan juga tidak melakukan amalan yang soleh.

Dan dalam surah ini juga ada beberapa perkara yang boleh diambil sebagai panduan untuk menjadi seorang muslim dan da’ei yang lebih berkualiti dan mantap.



Bersyukur dengan nikmat yang diberi

وَلَقَدْ آَتَيْنَا دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ عِلْمًا وَقَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنَا عَلَى كَثِيرٍ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ (15

Bersyukur dengan nikmat pemberian Allah adalah suatu lambang berterima kasih seorang hamba kepada Tuannya.Maka bersyukur dengan apa yang diberi menjadi satu kemestian makhluk terhadap Penciptanya.

Allah menceritakan tentang sifat bersyukur dua orang Nabi Allah ini yang seharusnya menjadi tauladan untuk kita contohi.


Mengkaji dan mengambil iktibar

قُلْ سِيرُوا فِي الأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُجْرِمِينَ (69

Allah ‘azza wa jal juga menyuruh kita untuk mengambil cakna dan mengkaji kesan peristiwa-peristiwa dan kejadian-kejadian yang menimpa kaum atau bangsa yang telah merosakkan bumi Allah ini sama ada pada zaman sekarang atau zaman lampau agar ianya menjadi pengajaran yang berguna untuk umat manusia.


Tujuan dakwah para Anbiya’

إِنَّمَا أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ رَبَّ هَذِهِ الْبَلْدَةِ الَّذِي حَرَّمَهَا وَلَهُ كُلُّ شَيْءٍ وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ (91

Sesungguhnya para Nabi dan Rasul itu dibangkitkan untuk menyeru manusia ke arah menghambakan makhluk dengan Penciptanya dan mengeluarkan manusia dari perhambaan sesama makhluk.Dan perkara ini adalah asas dan tunjang kepada dakwah.
Wallahu A’lam.

No comments:

Post a Comment