Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Integrasi Tarbawi

Integrasi Tarbawi

Thursday, 26 April 2012

Kawan Kita yang Berebut Suis

oleh: Ibnu Somit


Bismillahi Rabbil 'Ula

Selawat dan salam buat penghulu seluruh nabi dan rasul, Muhammad saw.



Bayangkan sahabat,


Kita mempunyai seorang teman. Di mana sahaja beradanya kita, dia bersama. Setiap masa dan detik, dia cuba untuk memberi kita keseronokan. Menghalang kita daripada bersusah-susah. Kata-kata motivasinya kepada kita,



"rileks lah.. bukan selalu dapat free time "


"tak payah risau, tak de apa-apa nya.."


"buat je.. tak ada orang nampak pun"



 Pokoknya, dia selalu mengunjurkan kita ke daerah keselesaan atau comfort zone..


dan bayangkan sahabat,


Kita ada seorang teman. Dia pun bersama dengan kita setiap masa. Tapi teman ni lain sikit, tak macam yang mula-mula tadi. Bila kita rasa susah untuk buat sesuatu yang bermanfaat, dia dorong kita supaya kita buat. 


Kadang-kadang bila kita rasa nak rileks dan nak enjoy lebih sikit, dia ingatkan kita tentang akibat membuang masa. Kalau kita kena musibah, dia pujuk kita supaya tak menyalahkan sesiapa, bahkan disuruhnya kita untuk muhasabah diri, kalau² musibah tu titik tolaknya dari diri kita. Tutur-tuturnya yang selalu diucapkan,



"orang hebat tak main la kalau lembik-lembik.."


"rasa susah? berjuta lagi orang yang susah dari kau.."


"Allah sayang dekat kau, sebab tu la Dia tegur kau dengan kesusahahan.."



Perkara yang baik yang susah untuk dilakukan, lagi dia suruh kita buat. Aktiviti-aktiviti yang riang dan penuh senang lenang, dia halang kita sedaya mungkin. Melarikan kita daripada berada dalam kesenangan..


Jadi.. ada betul-betul ke 2 jenis sahabat ni??


Yup, memang tepat jawabannya, ada. Dan ianya wujud, serta bersama dengan kita setiap masa.


 Iman dan nafsu. 


Mereka berdua tinggal dalam satu jasad bersama kita, tarik menarik untuk mendominasi hati..


Hakikatnya, diri kita atau sinonimnya iman.. yang berlitup dalam jasad sementara pinjaman daripada Al Khaaliq, berhempas pulas menahan serangan nafsu membadai yang berbagai spesiesnya.


Kalau kita kata okey pada nafsu, syaitan tertawa besar melihat kita.. melihat iman menggelupur kepiluan, diinjak nafsu, dan dilumur dengan dosa maksiat yang kita lakukan, dan Allah akan semakin jauh daripada kita *kami memohon perlindungan pada-Mu ya Allah daripada bahana ini*..


Kalau kita kata okey pada iman, beruntunglah kita.. Allah akan sentiasa bersama kita setiap saat dan waktu. Menjaga kita, take care dengan kita, sayang pada kita. Malaikat-malaikat-Nya akan bersama dengan kita. Lindungi kita daripada dikacau syaitan laknatullah.. * kami mohon berada dalam golongan ini ya Rabb.. *


Hm.. kalau macam itulah bahayanya nafsu, macam mana nak halang daripada menguasai diri ? Supaya iman sentiasa mengharmonikan hati?


Seorang murabbi ditanya anak didiknya *kisah benar ni, serius*.



"ustaz, apa kita nak buat kalau kita cinta pada seseorang *kerana paras rupa dan peribadi semata*? walaupun kita tak pernah berbicara dengan dia? Hanya bersua sahaja?,"


"perasaan cinta itu datangnya dari mana?"


"dari hati lah ustaz"


"baik, cinta itu datangnya dari hati.. cinta itu umpama lampu. hati itu umpama suis kepada lampu. Jika cintamu terzahir kerana kamu membuka hati kamu untuk menyukainya, nescaya kamu boleh menutup hati kamu untuk tidak menyukainya. Tutup suis hati, lampu cinta terpadam, dan ianya selesai,"


"tutup suis hati?"


"tutup hati kamu daripada cinta yang lagha dengan zikrullah. Jangan beri peluang kepada cinta yang lagha untuk memenuhi hati. Penuhkan ruangan hatimu dengan ingat kepada Allah, sentiasa menyebut nama-Nya, memohon ampun pada-Nya. Suburkan cinta Allah di hatimu dengan kalam-kalam suci-Nya..


Apabila hati disibukkan dengan mengingati Allah, secara sendirinya ia akan memenuhi ruangan hati dan menyingkir perasaan cinta yang didorong nafsu itu.."



Penuh hikmah sang murabbi menjawab persoalan anak didiknya yang berdarah muda. Jawapan yang diberi ringkas dan padat.


All-oudalam mengekang hati daripada dikuasai nafsu. Kerana terburu-buru mengikut nafsu antara sifat yang memusnahkan fitrah seseorang manusia. Ya, sangat memusnahkan.


Ini dia kronologi kerjasama nafsu dan syaitan nak tawan hati,


Syaitan bisik pada nafsu~


~nafsu berusaha menggerakkan kita untuk melakukan apa yang disarankan syaitan~


~ kita membuat pilihan ~


~ jika pilihan kita untuk menurut nafsu, terjerumuslah kita dalam perangkap syaitan..


 jika kita memilih untuk tidak, alhamdulillah..


dan selagi itulah syaitan dan nafsu akan bersekongkol sedaya mereka supaya kita memilihnya..


*gambaran ringkas secara kasar.. *


"kerana sesungguhnya nafsu itu selalu mendorong kepada kejahatan" [Yusuf : 53]


Mohonlah perlindungan Allah swt daripada syaitan [ antaranya lafaz isti'azah ]. Syaitan booster kepada nafsu. Nafsu yang drive kita untuk melakukan kemungkaran dan dosa. Tak kira jenis kecil ke besar ke, yang penting maksiat disisi Allah swt. 


"dan jika syaitan mengganggumu dengan satu godaan, maka MOHONLAH PERLINDUNGAN kepada Allah" [Fussilat : 36]


Kalau syaitan tak boleh mendekati kita, maka nafsu pun jadi useless *sesen pun tak ada guna!*Hilang kudrat upaya nak menjahanamkan iman kita. Bergumbiralah jiwa beserta iman dan kemanisannya. 


"Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa apabila mereka dibayang-bayangi fikiran jahat (berbuat dosa) dari syaitan, mereka pun segera ingat kepada Allah, maka ketika itu juga mereka melihat (kesalahan-kesalahannya)" [al-A'raaf : 200]


Nafsu tu suisnya ada di hati kita. "Off"kan hati kita kepada nafsu dengan 


zikrullah,
ingat mati,
bertilawah + menghayati ayat-ayat alQuran,
meneliti keagungan ciptaan Allah swt *tadabbur alam*


Kita tak ada apa-apa melainkan pilihan, Sama ada dipandu


 IMAN atau NAFSU.


Pilihan di tangan kita..


 *saya yang paling takut merasakan. Kerana Allah sangat murka kepada orang yang berkata-kata tapi tidak melakukannya. Moga kita semua dilindungi-Nya daripada golongan itu. Ameen.*


Wallahu a'lam.

3 comments:

  1. susah mendidik jiwa, kadang terlalu banyak pengaruh yg datang kanan kiri atas bawah untuk buat kita berubah..memang semuanya atas kehendak kita sendiri tapi....arghhhh,,mungkin sy cuba mncari alasan..

    ReplyDelete
  2. patutla hati itu raja kata imam ghazali..kalau ikutkan hati senang maka senanglah kerja yang sangat susah tapi kalau ikutkan hati susah maka susahlah kerja yang sangat senang.

    ReplyDelete